Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów

Wizyta uczniów I LO im. Króla Władysława Jagiełły z Dębicy - relacja

Data: 25.02.2025 Kategoria: Sprawy studenckie, Życie wydziału

We wtorek, 18 lutego 2025r. uczniowie I LO im. Króla Władysława Jagiełły w Dębicy przyjechali z wizytą do Katedry Metrologii Elektronicznej i Fotonicznej Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów w Politechnice Wrocławskiej. Uczestniczylo w niej 40 osób z klas II-IV LO w Dębicy wraz z opiekunkami: Panią dyrektor Ludmiłą Stelmach-Kołodziej, zastępcą dyrektora Panią Agnieszką Panek, nauczycielką języka angielskiego Panią Anną Lis oraz przewodniczką-organizatorką wycieczki.  

Uczniów przywitał prof. Janusz Mroczka, Kierownik Katedry Metrologii Elektronicznej i Fotonicznej.
Przybliżył historię, strukturę i profil Katedry.

Następnie, uczniowie zwiedzili trzy laboratoria dydaktyczne: Laboratorium Fizycznych Podstaw Pomiaru i Procesorów Sygnałowych, Laboratorium Mikrokontrolerów i Konstrukcji Urządzeń Elektronicznych oraz Laboratorium Optoelektroniki i Fotoniki.  

Po Laboratorium Fizycznych Podstaw Pomiaru i Procesorów Sygnałowych naszych gości oprowadził prof. dr hab. inż. Józef Borkowski.

W laboratorium prowadzonych jest szereg kursów dla studentów wyższych lat studiów inżynierskich i studiów magisterskich.

Na przykład kurs „Czujniki i przetworniki”, na którym  studenci poznają zasady pracy i zastosowania różnych czujników i przetworników lub kurs poświęcony oprogramowanieu LabView, na którym studenci uczą się jak stosować nowoczesne metody tworzenia zautomatyzowanych pomiarów, w których pełne sterowanie odbywa się za pomocą komputera i oprogramowania, przygotowanego przez programistę w sposób graficzny

W czasie prezentacji laboratorium uczniowie obejrzeli moduły z procesorami sygnałowymi, a następnie zobaczyli, a także usłyszeli przykładowy rezultat zastosowania takiego procesora w przetwarzaniu sygnału akustycznego.

Usłyszeli efekt echa, który jest znany zarówno w przyrodzie (np. w wąwozach w górach), w niektórych pomieszczeniach, jak i często stosowany dla nagrań muzycznych, przekonując się, ze  efekt ten uzyskuje się za pomocą oprogramowania zawierającego zaledwie kilka linii kodu programu w języku wysokiego poziomu.

W Laboratorium Mikrokontrolerów i Konstrukcji Urządzeń Elektronicznych dr inż. Sylwester Nowocień zaprezentował technologie i narzędzia dostępne dla studentów w ramach zajęć realizowanych w laboratorium m. in. zestawy ewaluacyjne z mikrokontrolerami 32-bitowymi firmy STMicroelectronics, makiety dydaktyczne z silnikami AC i BLDC, energooszczędne zestawy rozwojowe z mikrokontrolerami MSP430 wyposażonymi w pamięć typu FRAM oraz wyposażenie laboratoryjne, w tym narzędzia pomiarowe i kontrolno diagnostyczne. 

Narzędzia i technologie związane z interdyscyplinarnymi zastosowaniami elektroniki i techniki mikroprocesorowej – w szczególności demonstrator technologii inteligentnego zarządzania i dystrybucji energii elektrycznej oraz symulator zdarzeń bruksizmu wzbudziły szczególne zainteresowanie odwiedzających.

Entuzjazm wśród uczestników wizyty wywołała również prezentacja lasera RGB wykorzystywanego w ramach projektu P.I.W.O. LighShow, po której nastąpiła szersza dyskusja na temat konstrukcji tego typu urządzeń oraz potencjalnych zastosowań przemysłowych technologii galwanometrycznych systemów pozycjonowania i sterowania wiązką laserową w kontekście pomiarowym i militarnym.

Na zakończenie słuchacze mieli okazję zapoznać się z narzędziami i sprzętem wykorzystywanym w szybkim prototypowaniu i montażu elektronicznym m.in. półautomatyczną stacją BGA, drukarką 3D oraz zestawami lutowniczymi typu HotAir.

Prezentacja w Laboratorium Optoelektroniki i Fotoniki, prowadzona przez dra inż. Dariusza Wysoczańskiego, została podzielona na dwie części: część dotyczącą typowych ćwiczeń laboratoryjnych oraz część projektową.

W części pierwszej wyjaśnione zostały trzy zagadnienia: zjawisko Kerra (wpływ pola elektrycznego na zmianę polaryzacji przez materiały), zjawisko Faradaya (wpływ pola magnetycznego na zmianę polaryzacji przez materiały) oraz pomiary widma światła z użyciem spektrometru.  Uczniowie „na żywo” mogli zaobserwować zmianę widma światła przez wykorzystywane filtry uświadamiając sobie, przy okazji, pojęcie „barwy”.

Część projektowa dotyczyła prezentacji wybranych urządzeń optoelektronicznych zbudowanych w ramach zajęć dydaktycznych przez studentów. Znalazły się tutaj m. in. różnego rodzaju wyświetlacze, takie jak: sferyczny wyświetlacz rotacyjny (wyświetlanie na powierzchni sfery), wyświetlacz wykorzystujący dysk Nipkowa, czy przestrzenna kostka 3D ze 125 diodami LED. Uczniowie mogli też zobaczyć urządzenia pomiarowe zbudowane przez studentów wykorzystujące światło (promieniowanie elektromagnetyczne) do pomiaru temperatury, wilgotności, prędkości przelotu, odległości, pulsu, natężenia oświetlenia czy prędkości obrotowej. Przedstawiono też bezprzewodowe, optyczne układy transmisji danych z wykorzystaniem światła. Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja urządzenia sortującego drażetki wg kolorów, licznika monet, „harfy świetlnej”, modelu trackera optycznego czy pojazdu autonomicznie podążającego wzdłuż czarnej linii.

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025