Za nami inauguracja pierwszego dnia wydarzenia jakimi są Dni Akustyki, która odbyła się w obecności
Dziekana Wydziału Prof. Rafała Walczaka, Kierownika Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów prof. Krzysztof Opielińskiego, pracowników Katedry, studentów AES Wroclaw Student Section i zaproszonych gości.
Program, specjalnie przygotowany dla miłośników dźwięku i akustyki, otworzył interesujący wykład Roberta Balińskiego - operatora filmowego, reżysera, dokumentalisty, performera oraz twórcy m.in. wizualizacji do spektakli teatralnych i operowych.
Przy okazji pokazu niezwykłego instrumentu - ekranu multimedialnego (potocznie nazwanego gumofonem) - reżyser opowiedział w jaki sposób wykorzystywał jego możliwości w multimedialnych spektaklach teatralnych.
Instrument ten wytwarza dźwięki wykrywając naciąganie elastycznych elementów sterowania (czyli po prostu taśm gumowych). Na podstawie mierzonej siły nacisku generowane są komunikaty midi, które wysyłane są do komputera, gdzie pod każdy komunikat, pod każdą nutę można podpiąć inny dźwięk, inne brzmienie. Każda z sekcji wysyła inny kanał midi, w związku z tym jesteśmy w stanie rozróżnić na etapie realizacyjnym sekcje, które mogą mieć inne brzmienia. Siła naciągu zmienia wysokość dźwięku i pozwala na swobodne przejścia między kolejnymi nutami
Brzmienie instrumentu zależy od pracy wykonanej przez kompozytora-programistę, który musi zaplanować, jak będzie zachowywał się przebieg dźwiękowy w zależności od otrzymanego komunikatu sterującego.
Działanie instrumentu wydaje się losowe, ale w rzeczywistości jest to szczegółowo zaplanowane brzmienie.
Następnie dr inż. Piotr Kozłowski z Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów wygłosił miniwykład pt. Active Acoustic. Immersive Sound. Dlaczego i jak to robimy? o systemie audio, który tworzy dźwięk dookoła słuchacza lub inaczej mówiąc iluzję zanurzenia się w dźwięku, co skutkuje nową jakością słuchania. Opowiedział o tym jak zaawansowana inżynieria za tym stoi, a także gdzie takie systemy są wykorzystywane.
Z kolei Christian Adams z Austrii (Graz University of Technology) wygłosił wykład pod tytułem Environmental Noise - Generation, Propagation, and Perception. Podczas wystąpienia poruszył zagadnienia związane ze ścieżką powstawania hałasu - od źródła, poprzez propagację, na percepcji przez człowieka kończąc. Głównym problemem współczesnych akustyków zajmujących się hałasem jest to, że mogą działać reaktywnie - czyli muszą zajmować się redukcją hałasu już istniejących źródeł.
Natomiast przyszłość to możliwość zaprojektowania hałasu w danym miejscu, czyli świadomego kształtowania dźwięku w danej przestrzeni. Oznacza to zmianę podejścia do akustyki przestrzeni przez projektantów urządzeń czy wręcz architektów miejskich. Hałas przestanie być przypadkowym problemem, a stanie się elementem projektowym
Rozważanie potencjalnego hałasu na etapie projektu daje możliwość zmniejszenia jego dokuczliwości przy dużo mniejszych kosztach. Działania redukujące hałas na już istniejących instalacjach zawsze wymagają dużo większych nakładów finansowych, czasowych i inżynieryjnych. W szczególności jeśli chodzi o tkankę miejską, praca akustyka miejskiego - specjalisty funkcjonującego na podobnych zasadach jak architekt miejski - może przyczynić się do poprawy warunków życia i funkcjonowania w mieści.
Zatem, kolejne działania powinny skupić się na rozpowszechnieniu idei akustyka miejskiego, który będzie dbał o komfort akustyczny mieszkańców.
Wyjątkowy charakter nadał wydarzeniu wieczorny koncert niezależnego producenta i muzyka McKey połączony z prezentacją systemu wirtualnej akustyki, który zapewnia wrażenia jak podczas pobytu w sali koncertowej.
Dni Akustyki potrwają do 11 grudnia.
Zapraszamy serdecznie!
Autor zdjęć: Piotr Książek

