Trwające od listopada Dni Akustyki dobiegły końca.
Dzięki gościnności naukowców z Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów mieliśmy okazję poszerzyć wiedzę o fascynującym świecie dźwięków i różnorodnych aspektach akustyki, podczas serii inspirujących spotkań, wykładów i warsztatów, odbywających się w przestrzeni komory akustycznej Technopolis.
Wydarzenie było również okazją do bezpośredniego kontaktu z polskimi i zagranicznymi ekspertami, a w konsekwencji do zadawania pytań tym, którzy na co dzień zgłębiają tajniki dotyczące brzmienia, a także wspólnych, praktycznch działań.

Inaugurującym wydarzeniem był interesujący wykład Roberta Balińskiego - operatora filmowego, reżysera, dokumentalisty, performera oraz twórcy m.in. wizualizacji do spektakli teatralnych i operowych.
Przy okazji pokazu niezwykłego instrumentu - ekranu multimedialnego (potocznie nazwanego gumofonem) reżyser opowiedział w jaki sposób wykorzystywał jego możliwości w multimedialnych spektaklach teatralnych.

Instrument ten wytwarza dźwięki wykrywając naciąganie elastycznych elementów sterowania (czyli po prostu taśm gumowych). Na podstawie mierzonej siły nacisku generowane są komunikaty MIDI, które następnie trafiają do komputera. Każdemu komunikatowi, a więc każdej nucie, można przypisać inny dźwięk lub brzmienie. Każda z sekcji wysyła inny kanał MIDI, w związku z tym jesteśmy w stanie rozróżnić na etapie realizacyjnym sekcje, które mogą mieć inne brzmienia. Siła naciągu zmienia wysokość dźwięku i pozwala na swobodne przejścia między kolejnymi nutami.

Brzmienie instrumentu zależy od pracy wykonanej przez kompozytora-programistę, który musi zaplanować, jak będzie zachowywał się przebieg dźwiękowy w zależności od otrzymanego komunikatu sterującego.
Działanie instrumentu wydaje się losowe, ale w rzeczywistości jest to szczegółowo zaplanowane brzmienie.
Pierwszy dzień wydarzenia uświetnił również wykład Christiana Adamsa z Graz University of Technology, specjalisty, badającego skutki hałasu środowiskowego pt. Environmental Noise - Generation, Propagation and Perception. Podczas wystąpienia poruszył zagadnienia związane ze ścieżką powstawania hałasu - od źródła, poprzez propagację, na percepcji przez człowieka kończąc.

Szczególnego charakteru nadał wydarzeniu wieczorny koncert niezależnego producenta i muzyka McKey połączony z prezentacją systemu wirtualnej akustyki, który zapewnia wrażenia jak podczas pobytu w sali koncertowej.
W tym samym dniu odbyła się także prezentacja nowych trendów w protetyce słuchu prowadzona przez przedstawicieli firmy Audiofon oraz prezentacja akustycznej sondy natężeniowej od Weles Acoustics.
W kolejnym dniu zainteresowaniem miłośników akustyki cieszył się pokaz ekranu multimedialnego w Strefie Kultury Studenckiej.
Z liczną obecnością słuchaczy, aktywnością i ogromną ciekawością spotkało się wydarzenie zaproponowane przez Akademię Scena Jutra.

Podczas wystąpienia eksperci zapoznali słuchaczy z tematyką nowych opraw oświetleniowych - ich konstrukcji, charakterystyki pracy i przede wszystkim możliwości technicznych wpływających na komfort pracy techników oraz odbiór wydarzeń scenicznych, a także głośności scenicznych urządzeń - jak ciche (lub nie) potrafią być współczesne rozwiązania stosowane na scenach.
Rozmawiano również o wadach i zaletach światła LED, Świet(l)nych Innowacjach,czyli innowacjach w oświetleniu; ilości i jakości światła scenicznego, dopasowaniu światła do różnych typów przestrzeni, jak również o bezpieczeństwie fotobiologicznym.
Prowadzącymi, którzy w pełni skupili uwagę słuchaczy byli przedstawiciele Akademii Sceny Jutra: Michał Fiodorow, Jacek Krawczykowski, Rafał Rzeczkowski i Jakub Sobociński.
Uczestnicy wydarzenia mieli też okazję do wysłuchania fantastycznej prezentacji dr. inż. Piotra Kozłowskiego z Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów o nagłośnieniu immersyjnym, doświadczając wyjątkowych wrażeń akustycznych.
Kolejne spotkanie pełne inspiracji i ciekawych historii zza kulis pracy z dźwiękiem poprowadził Maciej Uniatowicz, absolwent Politechniki Wrocławskiej specjalności Inżynieria Dźwięku na kierunku Elektronika, pracujący jako realizator dźwięku filmowo-telewizyjnego od 17 lat.
Podzielił się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami, które zdobywał na planach programów telewizyjnych, dokumentów, seriali, filmów fabularnych i reklam.
Praca dźwiękowca filmowego jest wymagająca i wieloetapowa. Zaczyna się jeszcze długo przed planem zdjęciowym — trzeba sprawdzić warunki akustyczne lokacji, zaplanować sprzęt, dobrać rodzaje mikrofonów, ustalić rozmieszczenie generatorów prądu oraz rozeznać, jakie dźwięki poza dialogami będą nagrywane, np. ambienty. Na planie dźwiękowiec współpracuje z wieloma zespołami, m.in. kostiumowym czy oświetleniowym, a jednocześnie musi zadbać o najwyższą jakość nagrań, nie wchodząc przy tym w kadr ani nie rozpraszając aktorów. Ponieważ w filmie to obraz wyznacza rytm i nadrzędną strukturę, dźwięk musi się do niego dopasować. Po zdjęciach nagrania trafiają do postprodukcji, gdzie dodawane są efekty Foley Art, a ścieżka dźwiękowa powstaje już na etapie, gdy wszystkie ujęcia są wybrane, długość filmu jest ostateczna i pozostają jedynie końcowe szlify — aż do finalnego masteringu.
Spotkanie zakończyło się budzącą entuzjazm demonstracją sprzętu, którym na co dzień posługuje się dźwiękowiec, pozwalając obecnym poczuć z jakim dosłownie ciężarem i prawdziwą odpowiedzialnością spotyka się w pracy.
Idealnie w harmonogram Dni Akustyki wpisał się koncert muzyki elektro-akustycznej Enrique Mendozy Mejii Berserka, wykladowcy z Escuela Nacional De Artes Cinematogrficas UNAM, poprzedzony prezentacją kompozycji uczestników warsztatów: Sonic Creation and Performance in Spatial Audio, ukazujących szerokie możliwości pracy z dźwiękiem przestrzennym oraz technikami elektro-akustycznymi.

W ostatnim dniu swoją obecnością zaszczycił nas Dyrektor Generalny i założyciel NewAudio Technology, nominowany do nagrody Grammy producent dźwięku immersyjnego Tom Ammermann. Mający ponad dwudziestoletnie doświadczenie w tym obszarze Ammermann opowiedział o etapach rozwoju swojej działalności i produktach które powstawały w efekcie jego pracy i wspólpracujących z nim inżynierów dźwięku. W szczególności skupił się na prezentacji rozwiązań wykorzystywanych właśnie przy tworzeniu dźwiękowych wrażeń immersyjnych oraz zaprezentował kilka produkcji dźwiękowych, które świetnie pokazały możliwość zanurzenia słuchacza w świecie dźwięków.

W finałowym dniu swoim wystąpieniem pt. Co słychać w ambisonii? uwagę słuchaczy przyciągnął dr inż. Bartłomiej Mróz z Katedry Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej. W części prezentacji dotyczącej fundamentu i rysu historycznego ambisonii zreferował temat harmonik sferycznych. Wytłumaczył proces rejestracji ambisonicznej omawiając budowę mikrofonu ambisonicznego, przedstawił sam proces tworzenia nagrań ambisonicznych, metody pozyskiwania dźwięku ambisonicznego, czy dekodowania stosowanych formatów. Ambisonia to sposób podejścia do dźwięku przestrzennego, opracowany w latach 70. m.in. przez brytyjskiego akustyka i matematyka Michaela Gerzona, a więc ponad pół wieku temu. Dlatego nie zabrakło również wątku poświęconego temu, na jakim etapie zastosowań znajduje się ambisonia współcześnie.

Mamy nadzieję, że tegoroczne Dni Akustyki dostarczyły uczestnikom inspiracji i nowych perspektyw spojrzenia na świat dźwięku. Już dziś zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji wydarzenia!
Dni Akustyki - cykl wydarzeń kierowany do wszystkich miłośników dźwięku i akustyki, zarówno profesjonalistów, jak i pasjonatów, organizowany przez pracowników Katedry Akustyki, Multimediów i Przetwarzania Sygnałów WEFiM.
Wyjątkowa okazja do poznania fascynujących aspektów tej dziedziny, jak również do bezpośredniego kontaktu z ekspertami.
Ambisonia to dźwięk 360°, technologia imitująca autentyczne rozmieszczenie odgłosów w przestrzeni, dzięki której słuchacz zyskuje możliwość pełnego zanurzenia w dźwięku, aby czuł się nie tylko obserwatorem, ale i uczestnikiem wydarzeń.

